Krossteknik

Krossteknik tog varumärket och kommunikationen till nästa nivå

Krossteknik ville ha hjälp att ta fram en grafisk profil i samband med att man bland annat skulle börja vända sig mot privatkonsumentsidan. Krossteknik är ett familjeföretag som funnits sedan 60-talet och man ägnar sig åt, som namnet antyder, krossning av berg. Man har egna bergtäkter men utför även entreprenadkrossning och har en, i dubbelbemärkelse, stor maskinpark. Projektet startade med att vi lärde känna Krossteknik och deras verksamhet, framtidsplaner men även hur konkurrenssituationen ser ut.

  • Grafisk profil

  • Logotyp
  • Webb

  • Fotografering, bildbank

Ny logotyp med specifika användningsområden

Man har sedan tidigare inte haft någon regelrätt logotyp utan namnet har skrivits med något tillgängligt typsnitt i kursiv fetstil.
Nu var man dock redo att ta sitt varumärke och kommunikation till nästa nivå i och med nya produkter som även ska nå privatkonsumenter.
En fundering som Krossteknik hade var om man kunde få fram en symbol som går att använda på vardagliga saker, kanske ett K i någon form.

Främsta användningen av Krosstekniks logotyp är på maskiner, fordon och skyltning så en primär designparameter var att den skulle kunna uppfattas på långt håll. När vi studerade konkurrenterna såg vi att en hel del av konkurrenterna hade med någon form av illustrerad maskin logotypen, men med ganska otydliga resultat. I och med att väldigt mycket kommunikation sker digitalt så ställer det lite andra krav på utformningen för att logotypen ska bli läsbar på till exempel en mobil.

Skopan håller ihop verksamheten

Designfasen inleddes med funderingar kring hur vi skulle kunna visa någon form av maskin utan att visa en bokstavlig maskin. Studier av verksamheten och filmklipp på olika lastare och grävskopor gav en ingång till en minsta gemensam nämnare – själva skopan. Skopan är det centrala i att flytta krossmassor. Kanske skulle det kunna vara en väg till en lösning?
En snabb skiss visade att det absolut var på rätt väg. I den slutgiltiga lösningen för Krossteknik utgörs den grafisk symbolen av en skopa i olika faser av lastningen och samtidigt kan symbolen uppfattas som ett versalt K, en ganska elegant lösning om vi får säga det själva.

Robust verksamhet får ett kraftigt teckensnitt

För ordbilden testades ett par olika typsnitt och det landade i ett ganska kraftigt och lite kantigt typsnitt för att skapa en logotyp som känns robust och väl symboliserar verksamheten. Med ett par mindre justeringar av ett par bokstäver så var logotypen klar. En adderad bonus är att symbolen tillsammans med ordbilden även kan ses som en pil.

För annonser och annan typ av skriven kommunikation valdes typsnittet Roboto Slab Black utifrån bedömningen att det stärker profilen och upplevs trots att det är kraftigt och lite stabila kantighet som ett ganska vänligt typsnitt.

Färgpalett med hög kontrast

Färgpaletten för Krossteknik blev tydliga och enkla färger med hög kontrast. Inspiration hämtades från typiska gula färger från deras verksamhet; maskiner, hjälmar, varselkläder mm. Resultatet blev en ganska enkel palett som är lätt att använda och applicera i verksamheten och kommunikation.

Yrkesstolthet och äkthet

I samband med detta projektet fick även förmånen att skapa en bildbank med nya bilder från verksamheten. Ett bra bildmaterial är ett bra sätt att förstärka kommunikationen och det får allt att hänga ihop på ett naturligt sätt. Tillsammans med vår fotograf tog vår AD fram ett bildmanér som skulle lyfta kommunikationen.

I detta projekt hade vi turen och möjligheten att Krossteknik samtidigt skulle uppgradera personalens arbetskläder varför nya logotypen hann tryckas på kläder och appliceras på maskinerna före fotograferingen. Det var en lyx, annars brukar detta få göras efteråt med bildmanipulation. De färdiga bilderna visar personalens yrkesstolthet och skicklighet på ett naturligt sätt i deras dramatiska miljö och en viss ’skitighet’ i bilderna ger en äkthet åt bildmaterialet.

Ny webb som uppfyller dagens krav och är enkelt att uppdatera

Givetvis fick Krosstekniks webbsida en efterlängtad och välbehövlig uppfräschning. Uppfräschning är fel ord, total omgörning är mer vad det handlade om. Den nya grafiska profilen ska givetvis genomsyra alla kanaler och det nya bildunderlaget lyfte webben rejält. Vårt webbteam såg till att Krossteknik fick en sajt som uppfyller alla dagens krav och samtidigt är lätt att underhålla och uppdatera.

Till sajt

Resultat

”Känslan och förhoppningen var att det skulle bli bra men det här blev mycket bättre.”

– Krossteknik

Ser du ut som du vill att du ska uppfattas av dina målgrupper? Funkar de där färgerna i er gamla grafiska profil lika bra i alla olika kanaler. Är logotypen anpassad för en digital närvaro? Hjälper er grafiska profil er att bygga ert arbetsgivarvarumärke? Vi på Öst Media hjälper dig att revitalisera hur ditt företag uppfattas.