Katrineholms kommun

Hitta nya trygga familjehem

Katrineholms kommun arbetar med en stor mängd olika uppdrag för samhället. Ett av dessa uppdrag är att socialförvaltningen aktivt arbetar med barn och ungdomars trygghet, och därmed att hitta familjehem till de barn och ungdomar som inte kan bo tillsammans med sina vårdnadshavare.

Katrineholms kommuns socialförvaltning såg ett ökat behov av att rekrytera fler trygga hem för barn och ungdomar som av olika anledningar behöver ytterligare ett hem under en längre eller kortare period av sin uppväxt.

Denna gång önskade kunden att prova något nytt och vi valde då att använda oss av radioreklam som går rakt in i hjärtat på mottagaren, för att få fram budskapet om det ökade behovet av familjehem.

  • Radio

Nå igenom bruset med ett känslostarkt medie

Radio är ett media vars styrka är att förmedla och väcka känslor hos mottagaren, vilket gjorde det till den mest passande plattformen att få ut kundens budskap.

Katrineholms kommuns socialförvaltning började med att sammanställa information som var viktig att få fram i kampanjen. Sedan hade Fluids ljudproducent Viktor Löfgren direktkontakt med kunden och skrev ett manusförslag som lyfte kundens önskade budskap och som var i linje med målen för kampanjen. För att leda mottagarens tankar i rätt riktning och väcka engagemang valde Viktor att börja manuset med en fråga – det är nämligen svårt att lyssna på en fråga och inte automatiskt tänka på ett svar. Kunden fick sedan möjlighet att se över manuset och göra eventuella ändringar och tillägg. När manuset blivit godkänt spelades radiospotten in.

Resultatet blev en tjugo sekunders lång radiospott som publicerades i kanalerna Rix FM och Star FM i Katrineholm och Nyköping. Lyssna här intill!

”Det är viktigt att välja rätt röst efter vilket budskap man önskar få fram i sin kampanj, och i detta fall valde vi att använda en kvinnlig röst som lät vänlig och omtänksam. Även val av musik spelar stor roll. Till kampanjen valde vi därför musik som upplevs hoppfull och upplyftande, för att ytterligare förstärka budskapet i radiospotten”

– Viktor Löfgren, Ljudproducent

Nu pratar fler om familjehem

Kampanjen fick en stor mängd positiv respons och mottagarna uppskattade styrkan och känslan i det berörande budskapet.

”Tonen och känslan i radioinslaget överraskade oss verkligen positivt – det blev otroligt bra. Vi upplever att kampanjen gjorde skillnad och vi har tagit emot oerhört mycket fin feedback om att annonsen gick rakt igenom mediebruset och verkligen nådde fram – vilket var precis vad vi ville! Nu pratar fler om behovet av familjehem och många beskriver radioannonsen som berörande. Ett ämne som tidigare varit känsligt och svårt att prata om är nu mer aktuellt än tidigare.”
Josefin Lundin, kommunikatör på Katrineholms kommun.