fbpx

Nyckeln till en bra strategi är en behovsanalys.

Pierre Samuelsson är medierådgivare på Öst Media. Han hjälper sina kunder skapa en röd tråd i sin marknadsstrategi utifrån deras syfte och mål.

Berätta, hur ser ditt jobb som medierådgivare ut?

─ Ingen dag är den andra lik. Vi träffar många kunder inom flera branscher med olika typer av utmaningar. Att få vara med och göra en resa med kunden, från nuläge till ett önskat läge är väldigt roligt.

Enligt Pierre är det viktigt att titta på helheten för att hitta rätt väg i ett komplext medielandskap.
─ En stor fördel att arbeta som medierådgivare på ett mediehus som erbjuder hela mediemixen är att man kan se till helheten på kundens marknadsföring; affärsmål, kanalval, produktion, uppföljningar och mätningar. Det gör att man kan skapa en röd tråd genom hela marknadsstrategin, säger Pierre och berättar vidare om hur han hjälper sina kunder att hitta rätt mediemix.

För att hitta rätt mediemix är det viktigt att veta vilka mål man har, menar Pierre som ger exempel på frågeställningar att jobba med. Önskar man kommunicera med sin nuvarande målgrupp eller med en ny målgrupp? Behöver man bygga varumärke eller vill man göra en kortare försäljningsdrivande kampanj?

Pierre betonar vikten av att göra jobbet från grunden för att uppnå de resultat man önskar.
─ Nyckeln till att ta fram en bra strategi oavsett syfte startar alltid med en behovsanalys.
Vart är företaget idag? Vart vill företaget? Vilka affärsmåls finns? Vilka är utmaningarna och möjligheterna för att nå dit?

─ När man har bestämt affärsmålen gäller det att definiera målgruppen. Här kan vi hjälpa till att analysera vilka kanaler målgruppen rör sig i och sedan hjälpa till att ta fram en bra mediemix. När kanalerna är valda ska kommunikation och budskap skapas för att nå fram och engagera målgruppen. Rätt budskap i rätt kanal helt enkelt, sammanfattar Pierre.

Vad är ditt bästa tips i tider med stor osäkerhet om morgondagen?

─ Jag har full förståelse för att företag är mer restriktiva i sina medieinvesteringar i en osäker tid. Samtidigt är det en sådan tid nu, där målgruppernas användande av medier ökar och tillfällena att nå sin målgrupp är fler. Det är fel strategi att sluta marknadsföra sig, däremot behöver man anpassa och förändra sättet att kommunicera på.  Marknadsföring och framför allt varumärkesbyggande aktiviteter är en långsiktig investering som hjälper företag att vara top of mind när pandemin är över.

Behöver ni hjälp att synas?

I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering
SE HELA VÅR MEDIEMIX HÄR

Kontaktformulär.

Vi sparar de uppgifter som du använder i formuläret i vår databas i tre månader i syfte att kunna kontakta dig och följa upp ditt ärende. Du kan när som helst kontakta oss om du önskar att bli glömd. Ett epostmeddelande genereras även med dina uppgifter till oss. Vill du läsa hela vår integritetspolicy hittar du den här!

Fält märkta med * är obligatoriska

Tack för ditt meddelande, vi återkopplar snart!
Tyvärr gick något fel när du fyllde i formuläret. Vänligen försök igen.

Fler inlägg

Till toppen